2011. augusztus 14., vasárnap

Egy varázslatos világ

J. K. Rowling: Harry Potter
5/5

Újra olvastam a sorozatot. Úgyhogy most egy ideig még szerintem Harry Potter lázban fogok égni, és mindenről az fog eszembe jutni. Csak a környezetem bírja :).
Emlékszem, hogy gyerekként mennyire vártam a magyar megjelenését minden kötetnek. Mivel általában télen hozták ki, nagyanyám karácsonyi ajándéknak megvette, én pedig "roppant meglepődve" bontottam ki a csomagolásból az újabb és újabb köteteket.

Más volt felnőtt fejjel olvasni. Most is elbűvölt, magával ragadott. Hiába tudtam, nagyjából mi fog történni, ugyanúgy izgultam a szereplőkért. De. Már észrevettem a túlzásokat, a várható fordulatokat. És nem Harry volt az egyetlen kedves szereplőm.
7 kötet, melyben egy fiú izgalmas, és egyben veszélyes kalandjait követhetjük végig a varázslóvilág keretein belül, ahol nincsenek lehetetlenek. Találkozunk barátsággal és ellenségeskedéssel, békével és háborúval, reménnyel, élettel és halállal. A szereplők fejlődnek, ahogyan nőnek. Gyermeki ártatlanságot átveszi a tinédzserek hirtelen érzelmi hullámvölgyei, majd a fiatal felnőtt érettebb döntései.
Mindenki megtalálja azt szerepet, ami ráillik, aminek hatására saját maga kerül bele a történetbe. Ez talán az egyik legnagyobb vonz ereje.

Persze nem tökéletes, ahogyan talán egy ember által készített mű sem lehet az. A jó és rossz küzdelmét dolgozza fel, akárcsak más történetek. Vannak kliséi: örök szerelem, hirtelen pálfordulások, kedves személyek halála okozta katarzis...
Sokak szerint túl erőszakos, amolyan "gyerek horror". Értem mire gondolnak alatta. De szerintem még mindig mesésebb kabátba van csomagolva, és értelemmel ellátva, mint jó néhány mesefilm, melyet a mai gyerekek néznek, vagy játék melyet játszanak. Én ezzel a történettel együtt nőttem fel. Nem hiszem, hogy súlyos károsodásokat szenvedtem volna tőle. Nem rosszabb, mint mondjuk egy-egy esti mese. (Kicsiként  Kékszakállútól sokkal jobban féltem, mint Voldemorttól :D). Szerintem ha a gyerekem elmúlna 11 és érdekelné, gondolkozás nélkül odaadnám neki. Esetleg elolvasás után átbeszélném vele.

Lehet szeretni, lehet utálni. De egyszeri elolvasásra mindenkinek ajánlom. Olyan világ tárul fel előttünk, mely remekül ki van dolgozva, hasonló a miénkhez mégis más.

Kiadó: Animus
Oldalak száma: 316, 398, 674, 754, 624, 624 (résztől függően)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése