2019. október 21., hétfő

A földi idegenek

Csősz Sándor: A földi idegenek - A hangyák világa

4/5

"A ​hangyák világa számunkra idegen világ. Nehéz megérteni az önfeláldozásukat, kérlelhetetlenségüket. Ezek az apró lények jéghideg logika mentén működnek. A szeretet, önzés, becsvágy, szégyen számukra üres fogalmak. Nem az egyed szintjén kell őket vizsgálni: a hangyafészek minden egyes egyede egy szuperorganizmus részét képezi. A kolónia az, ami él, növekszik, szaporodik, sőt gondolkozik és döntéseket is hoz. Minél nagyobb a hálózat, annál összetettebb döntéseket képes meghozni. A hangyák világa talán az evolúció egy következő lépcsőfoka lehet, a szuperorganizmusé, ahol az egyed, hasonlóan a soksejtes élőlények sejtjeihez, már egy nagy egész része, ami önállóan már életképtelen. Gyakran azért olyan nehéz számunkra megérteni a hangyák társadalmát, mert félreértjük a motivációikat. Számunkra ők a földi idegenek."

Azt hiszem említettem már korábban, hogy az egyetemen az alapszakomat ökológián végeztem. Így eleve komoly vonzódással rendelkezem a természettudományos témák/könyvek felé. Tény, hogy a nagy részükkel lassabban haladok, mint egy-egy ifjúsági könyvvel, de azért igyekszem rájuk is időt szánni. Így került fel nagyon hamar a radaromra ez a könyv is. Bár én annak idején éjszakai lepkékkel foglalkoztam, a hangyák világa így csak egyik kedves tanárom elbeszéléseiből volt valamennyire ismerős. Úgyhogy kíváncsi voltam, mit is fogok majd ezúttal olvasni.

Kicsit úgy viselkedtem mint gyerekkoromban, kézbe vettem a munkahelyemen a könyvet (így kell jól indítani a munkanapokat, csak megsúgom ;) ) és rögtön végig pörgettem. A tetszetős képeknél meg-megállva, természetesen. Munkatársam pedig a fejezetcímeket csekkolta le rögtön. (Aztán beszerezte magának is a könyvet, véleményegyeztetés ha már elolvasta.)

Mindenki megnyugtatására elmondhatom, a könyvet bármilyen előképzettség nélkül kézbe lehet venni. Nem a meglévő egyetemi tudásra épít az író. Inkább bevezet minket ebbe a világba. Tetszett, hogy érezhető az oldalakon a lelkesedése a témát/hangyákat tekintve. Ez igen könnyen átragadhat az olvasóra is aki azon kapja magát, hogy fél szemmel a környezetét lesi, felbukkan-e valahol egy hangya, amin azonnal alkalmazni is tudja a frissen felszedett tudását.

Gyerekként a hangyák "szorgalmassága" kötött le, felnőve meg a hadakozás ha megpróbáltak esetleg a konyhába beköltözni. E könyv olvasásakor más szemszögből közelíthettem meg őket. Bár bizonyos esetekben azért nehéz elvonatkoztatni az olyan jól bevált fogalmaktól, érzésektől amiket már eleve hozzájuk kötünk. Vagy amik segítenek minket eligazodni a saját világunkban. Persze ha valamit tényleg megakarunk ismerni, akkor nyitottnak kell lenni az új dolgokra (már amennyire tudunk), és nem elképelni előre semmit. Megérteni a másikat. Legyen az szó akárcsak egy ilyen apró élőlényről is, mint a hangya.

Mürmekológus ugyan nem lettem a könyv végére, de sok új és érdekes információval gazdagodtam. A hangyák evolúciójától kezdve a különféle fajok kolónia felépítésén át a hangyák kommunikációjáig. Persze bukkannak fel az oldalakon olyan dolgok, amikről már hallott az ember, de a legtöbb azt gondolom újdonságul fog szolgálni az olvasónak.

Maga a könyv is tetszetős, igényesen megalkotott. És gyorsan is lehet vele haladni, bár ezt én inkább szomorúan vettem tudomásul, mert tudtam volna még olvasni ezekről a lényekről.


                                                   Az én kedvenceim a mézhangyák :)

A könyvért köszönet illeti az Athenaeum kiadót!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése