2022. április 10., vasárnap

Utazás a dinoszauruszok világába

 

Steve Brusatte: A dinoszauruszok tündöklése és bukása

5/5

"Hatvanhatmillió évvel ezelőtt a Föld legfélelmetesebb élőlényei, a dinoszauruszok örökre eltűntek. Mind a mai napig bolygónk nagy rejtélyei közé tartoznak.
A fiatal amerikai paleontológus, Steve Brusatte, szakterületének kiemelkedő egyénisége ebben a könyvében izgalmasan és olvasmányosan meséli el meglepő és új megvilágításba helyezett történetüket. Föleleveníti a dinoszauruszok fejlődésének csúcspontjait, amikor sok száz fajuk létezett, majd megjelentek a mai madarak ősei, a szárnyakat viselő, tollas dinoszauruszok. Aztán feltehetőleg egy óriási meteorit csapódott be a Földbe, és majdnem az összes dinoszauruszt elpusztította – bekövetkezett a földtörténet egyik legnagyobb szabású tömeges kihalása. Brusatte beszámol néhány rendkívüli felfedezésről is, amelyet kollégáival együtt tett, például az ősi, ember nagyságú tyrannoszauriákról és a tollas raptorokról. Ezek alapjaiban változtatták meg a dinoszauruszokról való tudásunkat.
A dinoszauruszok tündöklése és bukása nagyszerű tudományos mű, egyben remek ismeretterjesztő munka."

Már jó hosszú ideje nem jelentkeztem, s bár ezen idő alatt is olvastam (jó és rossz könyveket egyaránt), a lelkesedésem az írás felé igencsak megfakult. É emellett az élet is magasabb fokozatra kapcsolt, így idővel se álltam túl jól. De talán most...

A könyvhöz visszatérve. Ki ne szerette volna gyerekként nézegetni a dinoszauruszokról szóló ismeretterjesztő filmeket? Én egy ideig igen nagy lelkesedéssel terveztem régésznek/paleontológusnak, míg fel nem hívták a figyelmemet arra, hogy igen kicsi az esélye annak, hogy bejussak a szakra az egyetemen, pláne hogy munkát is kapjak. (Most biológusként nem tudom mennyivel vagyok előrébb 😀.) Ugyan a munkám végül nem ez lett, de ettől függetlenül továbbra is szívesen ülök le a tévé elé, ha egy-egy ismeretterjesztő film szól ezekről a rég kihalt élőlényekről.

Viszont könyvek terén azt kell mondanom, nem túl nagy a felhozatal ebben a témakörben. Vagy pedig a nálam jóval fiatalabb korosztálynak szánják őket, amivel nincsen baj, csak éppen engem már nem foglal le. Így amikor meghallottam, hogy egy komolyabb mű kerül a boltokba, rögtön felcsillant a szemem. 

Azt kell mondanom, nem csalódtam benne. És aki esetleg attól fél, hogy túlságosan is tudományos szöveggel találja magát szembe, ne aggódjon. Brusatte írásmódja érthető és szakkifejezéseket is úgy használ, hogy előtte bevezeti őket, így mindenki számára érthetőek. Mindemellett elég laza az író (legalábbis azokhoz a tudósokhoz képest, akiknek nekem volt szerencsém az írásait olvasni), én élvezettel faltam a lapokat. Amire viszont érdemes felkészülni, hogy a fajok nevei bizony latinul lesznek csak leírva. Én eléggé vizuális alkat vagyok, így hogy legalább némi elképzelésem legyen arról, hogy is néz ki az adott állat (legalábbis elképzeléseink szerint), az alábbi https://dinosaurpictures.org/ oldalt használtam. Ha itt beírja az ember a keresőbe a neveket, akkor a találatnál több képet/rajzot, illetve minimális információt találhatunk az adott élőlényekről. Esetenként videót is találhatunk, de sajnos nem minden állathoz. Azért én így is jól szórakoztam, párom pedig azon, hogy egyik kezemben a könyvvel, másikban a telefonnal felszerelkezve olvasok, hogy rögtön rá tudjak nézni a dinókra. 

Az pedig kifejezetten pozitívan érintett, hogy nem csak egy-egy részét vesézzük ki ezeknek az évmillióknak, hanem dínók előtti időszakot is felvázolja, aztán szépen a különböző korokat, a kihalásokkal és egyéb fontos változásokkal, és még kicsit a meteorit becsapódása után is körbe nézünk a bolygónkon. Tényleg egy teljes, kerek képet kapunk, amiben igyekszik minden állatcsoportot megemlíteni, bár a fő hangsúly nyilván sejthető, kiken van. 

A dínók mellett bepillantást nyerünk a paleontológia világába is, történelmi áttekintést nyújt az ott bekövetkező változásokról, a különböző elméletekről, új technológiákról. Utóbbiakból nem egy számomra is újdonság volt, például, hogyan lehet ma már megállapítani bizonyos mintáknál, milyen színű is lehetett az adott dinoszaurusz. Mindezek mellett pedig a saját ásatásainak a tapasztalatait is megosztja velünk. Én a könyv végére kifejezetten úgy éreztem, szívesen megismerkednék az íróval. Aki egyszerre tud ilyen közérthetően beszélni és szórakoztatni, miközben érezni mennyire szereti azt amit csinál...nos, az ilyen emberrel való találkozás tényleg különleges. Remélem lesz még lehetőségem több könyvet is olvasni tőle a későbbiekben.

Ha pedig valaki a téma irodalmába szeretné magát jobban beleásni (főleg angolul), akkor nyugodtan olvasson bele az irodalomjegyzékbe hátul. Azt hiszem minden igényt kielégítő listát kapunk, némi plusz információval megfűszerezve.

Kiadó: Park 

Oldalak száma: 336

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése