2012. január 1., vasárnap

Csúcsra járatva

Alan Glynn: Csúcshatás
4/5

A könyvre a film jóvoltából figyeltem fel. Sokkal jobban szeretem előbb olvasni a könyvet, mint megnézni a filmet, így bár ez utóbbi már egy ideje a gépemen van, türelmesen vártam vele, az olvasás végéig.

A történet viszonylag egyszerű alapokon nyugszik. Egy teljesen hétköznapi emberből, Eddie Spinola-ból egy "csodagyógyszer" kihozza a maximumot, amit még ő maga sem gondolt volna, még a legmerészebb álmaiban sem. Sikeres lesz, mindent elér amit akar, lábai előtt hever a világ. De vajon meddig tart ki ez a csoda? És megéri-e?

Tetszett, hogy jól ki volt dolgozva Eddie szemszöge, végig követhettem minden apró kis változást, az önámítástól kezdve a komoly pánikig. Érdekes ötleteket vetett fel, amik egyszerre vonzották a képzeletemet, és taszították is. Mert ki ne szeretné, ha egyszercsak gazdaggá válna, megtanulna 3-4 nyelvet, tovább képezné magát eladdig teljesen ismeretlen szakterületen, és persze mindezt a minimális befektetéssel. Őszintén, mint egyetemista, roppant tudnék értékelni egy-két ilyen csodát. És igen, valószínűleg én is megpróbálnám azzal nyugtatni magam, hogy csak egy kis ideig élnék vele, abból meg nem lehet semmi baj, nem igaz?
És itt vetődnek fel a kérdések. Vajon képes-e az ember tényleg leállni? Tekintsünk el attól, hogy már a szervezet is hozzászokik és igényli a szert, de ha ez nem is lenne, képesek lennénk-e magunktól lemondani a gazdagságról, sikerről, népszerűségről?
Az is elgondolkodtató, ahogy szép lassan kiderül, hogyan is kísérleteznek embereken ezzel a gyógyszerrel. Vártam már ezt a fordulatot, de ettől függetlenül beleborsózott a hátam a gondolatba, hogy valaki a háttérből figyelné minden mozdulatomat, és nem lennék neki más, csak egy kísérleti patkány, aki esetleg érdekes tüneteket produkál.
Hogy hol van mindezek mögött az egyéniség? Nagyon jó kérdés. Tükörbe nézve, ugyanaz az ember pillantana vissza ránk? Vagy szép lassan teljesen megváltoznánk? És honnan lehet tudni, hogy ez a változás bennünk volt, vagy csak a gyógyszer vette át ennyire felettünk az uralmat?
Azt hiszem lesz min gondolkodnom még.

Kiadó: Partvonal
Oldalak száma: 342

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése