2018. április 1., vasárnap

A természet feltalálója

Andrea Wulf: A természet feltalálója - Alexander von Humboldt kalandos élete

5/5

"A 18-19. században élt Alexander von Humboldt, miközben bejárta Dél-Amerikát és Oroszországot, elsőként ismerte fel, hogy a természetben minden mindennel összefügg, hogy az emberi tevékenység veszedelmes éghajlatváltozáshoz, növény- és állatfajok végleges kipusztulásához vezethet. Korának népszerű előadója volt, könyveinek példányszáma a mai sikerkönyvekével vetekedett. Az indiai születésű, Angliában élő Andrea Wulf (1972) történész-író ezt a méltatlanul elfeledett természettudóst és utazót állítja könyve középpontjába: A természet feltalálója 2015-ben a Costa Könyvdíj életrajz kategóriájának győztese lett."

  Humboldt neve ismerősen csengett, de nem sok mindent tudtam róla, bár tény és való, hogy annak idején tanulmányaim során meg lett említve. Úgyhogy egy ideig kerülgettem a könyvet a boltokban, aztán bizonytalanságom miatt a könyvtárra szavaztam. Még szerencse, mert ha kihagyom teljesen, akkor az idei év első kedvenc könyve kerüli el a figyelmemet.

 
Az első, amit megállapítottam, hogy egy igazi álmodozóval van dolgom. És micsoda álmai voltak! Megismerni az ismeretlent, a világot átszövő egységet. Hát, nem mondom, ennél nehezebb célt nem is tudna maga elé kitűzni egy ember :D.

Meglepődve olvastam, hogy mennyi mindenhez értett, méghozzá jól, és milyen sok mindennek tette le ő az alapját, vagy indította el azokat a tudósokat, akik aztán megismertették az embereket új fogalmakkal (evolúció stb). Tényleg igazi polihisztor volt, mondjuk erre szüksége is volt hiszen ennek köszönhetően vette észre azokat az összefüggéseket, melyek mások figyelmét elkerülték. Irigylem, hogy képes volt ezeket a dolgokat meglátni. Az én problémám mindig is az volt, hogy elvesztem a részletekben, és nem tudtam hátrább lépve vizsgálni az egész képet. Bezzeg Alexander...

  Amellett, hogy megismerjük életét és munkásságát, nagyon sok mindent tudunk meg a gondolkodásáról is. De az emberi oldala is bemutatásra kerül, kifejezetten vicces volt azt olvasni, hogy mások nem igazán tudtak mellette szóhoz jutni :D. Vagy hogy még akkor is képes volt másokat anyagilag támogatni, ha ő maga már kölcsönökhöz folyamodott.
Már csak azért is megérte elolvasnom ezt a könyvet, mert olyan szeretettel beszél a tudományról, kutatásról, természetről, ami még bennem is visszhangot ver, pedig ez jelenlegi időszakomban nem is olyan egyszerű. Talán ezért fogott meg ennyire, mert olyasmit mozdított meg bennem, amit már nagyon hiányoltam.

  Nekem kifejezetten tetszett, hogy nem csak megismertük az életét, könyveit, elképzeléseit, és itt véget is ér a könyv, hanem más kutatók is bemutatásra kerültek, akikre igen komoly hatással volt. És azért azt kell mondanom, nem kell az utódoknak sem szégyenkezniük :D.

  Ami kicsit elszomorított, hogy mennyire elfelejtettük a személyét. Pedig ha minden igaz (és nincs költői túlzás a kötetben), akkor egy ragyogó koponya volt, aki rengeteget tett a tudományokért, és a feltörekvő fiatalokért. Aki szenvedélyesen szerette a természetet, és kutatta az ismeretlent.

  Nehéz nem rébuszokban beszélnem erről a könyvről :D. Tényleg ajánlani tudom mindenkinek, mert kicsit sem éreztem száraznak, érdekes információk vannak benne, nem csak egy tudományterületre
korlátozódik, és abszolút érthető a nyelvezete.

Kiadó: Park
Oldalak száma: 516

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése