2012. augusztus 11., szombat

Hová mész?

Henryk Sienkiewicz: Quo vadis
4/5

Egy molyos kihívás keretein belül jutottam el ehhez a könyvhöz, bár igaz, már egy ideje gondolkodtam az olvasásán. Barátom pedig kölcsön is adta, így sikerült végül elolvasni.

A történet Rómában játszódik, Néró uralkodása alatt. A kereszténység ekkor még épp csak terjeszkedő vallás, melyet félre ismernek, és nem igazán kedvelnek. Mindezek mellett figyelemmel követhetjük egy szerelem kibontakozását is egy keresztény lány Lygia és egy római patricius Vinicius között bontakozik ki, illetve Petronius életét mely cselszövések és intrikák között zajlik.

Hm. A történet nem volt rossz, és kifejezetten szerettem azokat a részeket amelyek bemutatták az akkori római életet, szinte láttam magam előtt az épületeket, az embereket. Néhol azonban kissé dagályosnak éreztem a stílusát az írónak, és ez sokszor visszafogott, így tovább tartott elolvasni, mint terveztem. A szereplők hihetőek, bár nem tudom így utólag elmondani Néró tényleg ennyire öntelt és hibbant volt, vagy ebben már van némi költői túlzás is. Petronius-t már az elején kedveltem, annak ellenére, hogy érdekes világ szemlélete volt, de legalább azon belül igyekezett embernek maradni. Ezt becsültem benne, meg hatalmas tudását.
Vinicius az elején idegesített, simán eltudtam volna képzelni valami gyors nemesi halált az önteltsége miatt. :D De a végére azért alakult ő is, bár nem tudom vajon a valóságban létezik-e ily gyökeres átalakulás?
Lygia túl éteri volt ahhoz, hogy megkedveljem, vagy megutáljam.

Minden korban megvolt a maga bűnbakja az embereknek, néha több is, és ahogy ilyenkor lenni szokott, minden rosszt az ő nyakukba varrnak. Így esett ez a keresztényekkel is. Nem ez az első olyan könyv, ahol igazán érzem, hogy ember embernek farkasa...mert ki tudna kegyetlenebbül bánni a saját társával, ha nem az ember? És milyen találékonyak vagyunk, ha arról van szó, hogy másoknak fájdalmat okozzunk, saját hatalmunkat megtartsuk, kiterjesszük.
A regény ad gondolkodni valót emberségről, vallásokról, és arról mit lehet megtenni azért, hogy elérjünk dolgokat.
Nem könnyű olvasmány, leginkább a nyelvezete miatt, ami sok latin, görög és esetenként olasz szavakat is tartalmaz, ám ezek alul lábjegyzet formájában megtalálhatóak. De ez is lassítja az olvasót. Ennek ellenére megéri.

Kiadó: Európa
Oldalak száma: 570

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése