2012. július 10., kedd

A génmanipulált jövő

Paolo Bacigalupi: A felhúzhatós lány
5/5

Az első, ami miatt anno felfigyeltem a könyvre, az a borítója volt. Első látásra szerelem. Azután ismerőseim csupa jó kritikát adtak róla, ezzel erősítve az elhatározásomat, miszerint nekem kell ez a könyv. Végül a könyvhéten sikerült is hozzájutnom. Nagyon vártam, hogy végre legyen időm el is olvasni, de közben kicsit féltem is, hogy talán nem fog tetszeni. De nem volt ilyen probléma.

A jövő egyik lehetséges változatába csöppenünk, amikor is már a szénalapú készleteinket igencsak felhasználtuk, az éghajlat erőteljesen megváltozott, a víz egyre nagyobb teret hódít. Különböző genetikailag módosított növények, állatok élnek a Földön, miközben a számunkra (jelenleg) megszokott gyümölcs, zöldség hihetetlen változatossága már sehol sincs. A tudósok és a különböző cégek DNS-ekért harcolnak, hogy új, betegségeknek ellenálló terméseket hozzanak létre, így biztosítva, hogy az emberek ne éhezzenek. Vagy legalábbis ne nagyon. Ebben a világban kutakodik Anderson Lake, keresve a magbankját Thaiföldnek. Keresése közben találkozik Emiko-val, egy felhúzhatós lánnyal, aki (nem meglepő módon) szintén genetikai labor csodája.

Mint biológus, mint egyszerű olvasó egyaránt csak jót mondhatok a könyvről. A GMO-s növények, állatok napjainkban is nagy port kavarnak. Az egyik oldal a haladást hangoztatja, a másik meg a veszélyeket. Én meg mindkettővel egyetértek. Ebben a történetben is jól láthatjuk, hogy az ötletek lehetnek jók, és az emberiség szebb jövőjét biztosítók, ha közben a hatalom, a pénz sz...k arra, hogy mi lenne jó az egyszerű embereknek. Aztán meglepetten pislog, ha a dolog elszabadul.
Nem kell megijedni, minden el van magyarázva, nem kell ahhoz biológusnak, orvosnak vagy tudósnak lenni, hogy az ember érteni és élvezni tudja a művet.

Sok komoly kérdést is felvet a regény, amin érdemes elgondolkozni, pláne ha netalán tényleg eme jövő felé haladnánk. Habár a chesire macskálat megnézném, azért alapvetően mégiscsak jobban szeretem a jelenlegi világot, pedig ez sem tökéletes.

Amire még az olvasónak fel kell készülnie, az a mindent átszövő intrika, és árulás. Mindenki akar valamit, és ezért mindent meg is tesz. Van aki csak túlélni, van aki hatalmat, más tudást. Néhol együtt, máskor egymás ellen játszanak az emberek. Nah, az efféle játékokban tuti az első pillanatban elbuknék, fizikailag alkalmatlan vagyok a hazudozásra. Rögvest látszik rajtam :D.

Ha egy nagyon színes, aprólékosan kidolgozott világba szeretnél eljutni, akkor ezt a könyvet ajánlom.

Kiadó: Ad Astra
Oldalak száma: 586

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése